سرخط خبرها

فیلم سازان پر و بال سیمرغ خراسان

  • کد خبر: ۱۷۲۸۰
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
فیلم سازان پر و بال سیمرغ خراسان
همه ساله در کنار جشنواره فیلم فجر مشهد بخش‌های جنبی برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها نمایش فیلم‌های کوتاه و بلند، مستند و داستانی فیلم سازان مشهدی و خراسانی است.
غلامرضا زوزنی _  امسال هم هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد درکنار همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که دارد، بخش جنبی را با عنوان «سیمرغ سینمای خراسان» برپا کرده است که در آن چهار فیلم بلند داستانی و مستند به نمایش درمی آید.
 
اکران این فیلم‌ها از جمعه در سینماهویزه مشهد آغاز شده است و علاقه‌مندان به سینما در سیانس ساعت ۲۰، فیلم‌های «فرشته ام بمان» ساخته عباس مرادیان، «در قلمرو سلطان تندوره» کاری از امیررضا چهارراهی، «شیشه‌های مات» ساخته بهادر اسدی و «مهدی که به دنیا آمد» به کارگردانی مشترک امیرمهدی حکیمی و حجت با مروت روی پرده می‌روند.
 
این بخش از جشنواره که رقابتی در آن وجود ندارد، سال‌های گذشته به اکران تولیدات کوتاه مشهدی‌ها و خراسانی‌ها می‌پرداخت. با سازندگان تعدادی از این فیلم‌ها گپ زده ایم که در ادامه می‌خوانید.

توجه سینما به حیات وحش
«در قلمرو سلطان تندوره» مستندی است که در بخش سیمرغ سینمای خراسان هفدهمین جشنواره فیلم فجر اکران شده است. این فیلم که گفت وگوی مفصلی درباره نحوه تولید آن با امیررضا چهارراهی در ۱۲ دی ۹۷ در شهرآرا به چاپ رسید، به زندگی پلنگی که در آن منطقه زندگی می‌کند، می‌پردازد.
 
فیلم در مدت سه سال تصویربرداری شده است که درکنار به تصویر کشاندن پلنگ تندوره سلطان، اطلاعات جذاب و جامعی درباره حیات وحش آن منطقه به بیننده می‌دهد. هرچند این مستند در شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است، تماشایش روی پرده سینما که دیشب رخ داد، تجربه متفاوتی بود.

چهارراهی با ابراز خرسندی از توجه به فیلم‌های مستند در بخش جنبی جشنواره فجر مشهد، باور دارد که اکران این دست از فیلم‌های مستند که به حیات وحش می‌پردازد، به سازندگان مستند انگیزه دوباره می‌دهد: «می دانید که ساخت فیلم حیات وحش با مشقت فراوانی همراه است و اینکه مردم به فیلم‌هایی از این دست توجه می‌کنند، به سازندگان انگیزه می‌دهد که برای ساخت مستند حیات وحش بیشتر تلاش کنند.»

او همچنین اکران این فیلم‌ها را برای توجه مردم به طبیعت و حفاظت از آن ضروری می‌داند: «هرچه فیلم‌های حمایت از محیط زیست و حیات وحش بیشتر تولید و پخش شود، بیشتر باعث توجه مردم به این بخش از هستی که در معرض خطر است، خواهد شد.»

مشهدی‌های ملی
«شیشه‌های مات» به کارگردانی بهادر اسدی هم که در مشهد و با حضور هنرمندان مشهدی تولید شده است، یکی از فیلم‌هایی است که در پردیس سینمایی هویزه و درقالب «سیمرغ سینمای خراسان»، امشب ساعت ۲۰ روی پرده خواهد رفت.

این فیلم درباره نحوه تولید و حمل ونقل ماده مخدر شیشه است که به چگونگی ورود آن به ایران تا توزیع توسط خرده فروش‌های مواد و در ادامه به خطرات، مضرات و عواقب این اقدامات می‌پردازد. مجید واشقانی و شهرزاد کمال زاده درکنار یاشار هاشم زاده و بهار قنبری، دو بازیگر مشهدی، در این فیلم بازی می‌کنند.

اسدی که از پایتخت برای فیلم سازی به مشهد می‌آید و با فیلم سازان مشهدی هم حسابی ایاق شده است، در این باره به شهرآرا گفت: به نظرم مشهد یکی از شهر‌هایی است که سینما و هنر‌های نمایشی در آن خوب جاافتاده است و باید از آن مراقبت شود تا اتفاقات بهتری رخ دهد. اگر شرایط تولید فیلم در مشهد فراهم نبود، منِ فیلم ساز از تهران برای فیلم سازی به مشهد نمی‌آمدم.

او که به گفته خودش نگاه ملی به فیلم سازی دارد و بازیگران و فیلم سازان مشهدی را در سطح هنرمندان ملی می‌داند، از اکران فیلمش در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر مشهد خرسند است: «این اقدامات باعث می‌شود که مخاطب به تله فیلم‌هایی که برای اکران در سینما تولید نمی‌شود، هم توجه کند و به نمایش خانگی روبیاورد.»

فجر مشهد جدی شود
امیرمهدی حکیمی، طلبه و مستندساز مشهدی، است که با فیلم مستند «مهدی که به دنیا آمد» به بخش سیمرغ سینمای خراسان آمده است.

او که فیلمش در جشنواره سینماحقیقت امسال نیز جایزه «بهترین نوشتار و گفتار متن» را برده است، متقاضی حضور در سی وهشتمین جشنواره فجر بود که به این دوره از جشنواره راه نیافت.

دست اندرکاران برگزاری فجر مشهد خواسته اند که فیلم او هم درمیان چهار فیلمی باشد که فجر امسال روی پرده بخش جنبی مشهد می‌روند. «مهدی که به دنیا آمد» درباره زندگی طلبه‌ای مشهدی است که پدر و مادرش ناشنوا هستند و شرایط پیچیده‌ای را به خاطر مسائل والدینش پشت سر می‌گذارد.

این فیلم فرداشب ساعت ۲۰ در سینماهویزه اکران خواهد شد. به گفته حکیمی، این بخش جنبی که در آن فیلم‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند، بهانه‌ای است تا مخاطبان سینمای مشهد به جریان فیلم سازی در مشهد توجه کنند و این باعث می‌شود فیلم سازی به مرور قوت گیرد: «هم شهروندان می‌توانند این فیلم‌ها را ببینند و هم توجه‌ها به فیلم سازی مشهد و خراسان معطوف می‌شود.»
 
او می‌گوید: اگر نگاهی جدی به سیمرغ سینمای خراسان باشد، می‌توان هرساله شاهد رشد فیلم سازی در این شهر بود: «همان طور که در هنر‌های نمایشی یک جشنواره استانی داریم که آثار ممتاز را به جشنواره فجر کشور معرفی می‌کند، فجر مشهد هم می‌تواند یک جشنواره جدی برای فیلم ساز‌ها باشد، حتی می‌تواند باعث تولید فیلم سازی در مشهد شود. فجر مشهد می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای فیلم سازان تا هرساله به خاطرش فیلم تولید کنند و هر سال تلاش کنند نماینده مشهد در جشنواره ملی فجر باشند. از طرف دیگر مسئولان ترغیب می‌شوند که سینما و فیلم سازی در این شهر را جدی حمایت کنند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->